Vi bestemte oss for Makarska-området og da er Split nærmeste flyplass. Da det ble dyrere å fly direkte fra Oslo til Split, valgte vi selvsagt mellomlanding. Billigst ble det direkte på Lufthansa med mellomlanding i Munchen på vei ned og via Zurich hjem igjen.
Etter å ha sjekket litt på nettet om forskjellige steder + anbefalinger, ble vi enige om å dele opp ferien i 3 bolker: først 6 døgn i Supetar på øya Brac, så 5 døgn på fastlandet i Makarska og siste 5 døgn i Baska Voda, litt nord for Makarska, mellom Split og Makarska så det ikke skulle bli så langt å kjøre på hjemreise-dagen. Denne gangen ble også alle overnattingene bestilt på Booking.com.
På flyplassen i Munchen hadde vi noen timer før flyet til Split skulle gå, og der fantes det bl.a. et "lounge området" med "napcabs" og området du kunne slappe av i med en egen "le-vegg" rundt, uten å bli forstyrret:
![]() |
På ferja fra Split til Supetar på Brac |
![]() |
Utsikt fra balkongen i leiligheten (studio) |
Når vi i tillegg, etter et par dager, fikk en regning av en sur, eldre kar som kom ut av leiligheten i 1. etg. (ikke sett han før og regnet med det var "far sjølv" - vi antok at det var sønnen i huset som tok i mot oss. Har vel heller aldri noe sted fått så lite informasjon ved ankomst!) og som ba om betaling, ja da toppet det seg for meg! Leiligheten var nemlig forhåndsbetalt gjennom Booking! Så da sendte jeg mail til den Kroatiske avd. av Booking, som jeg hadde fått en bekreftelse fra at leiligheten var betalt. Fikk en positiv tilbakemelding fra dem dagen etter med en grei forklaring + at kona i huset hadde blitt lagt inn på sykehus, og at det var hun som vanligvis tok i mot gjestene. Så det forklarer jo mottagelsen. Og de var også i kontakt med vertskapet etterat jeg sendte mailen. Så følte vi fikk bra gehør hos Booking.
Men likevel ødela dette for det gode første-inntrykket og gjør at jeg ikke vil gi den topp score på Booking. Det hadde kostet så lite å gjøre leiligheten så mye bedre: persienner eller lystette gardiner for vinduene og en parasoll på balkongen f.eks. Det virket som vertskapet ikke brydde seg.
Men en ting som virkelig var bra i leiligheten, det var Wifi, som er viktig for meg som vil skrive på bloggen! Helt topp!
Supetar er en liten by med et koselig sentrum nede ved havna:
![]() |
Vi venter på bord på Konoba Vinotoka |
Restauranter:
De fleste av restaurantene vi besøkte var vel en liten skuffelse. Vi fikk utrolig bra sjømat (som vi elsker) da vi var i Rovinj for to år siden, og hadde lest det skulle være noen bra sjømat-restauranter i Supetar. Jeg må vel egentlig si at restaurantene i Supetar ble en liten nedtur i forhold til forventningene!
Vi besøkte bl.a. disse restaurantene: Konoba Vinotoka, Palute, Lukin, Bonaca og Vrilo. Den beste sjømaten fikk vi vel helt klart på Vinotoka, men har var servicen elendig! Han som hadde bordet vårt var vel mer elller mindre fraværende! Hver gang vi skulle ha noe, måtte vi bestille det fra en av de andre kelnerne, som etterhvert ble ganske så irritert på han som hadde bordet vårt, og han ble tilsnakket flere ganger og unnskyldte seg gang på gang til oss. Desverre ødela det mye - ellers hadde vel dette vært den beste restauranten. På Vrilo bestilte vi bare pizza og dette var vel egentlig bare en strandbar/-restaurant. Den siste kvelden gikk vi på Bonaca og var så lei av å få enten "halvveis" mat eller service, og bestilte rett og slett hamburger begge to. Hamburgeren viste seg å være veldig god og servicen var topp! Kan anbefales! Dette var en ganske ny restaurant kunne kelneren fortelle. Hadde vi gått hit tidligere i uka, så hadde vi garantert kommet tilbake og bestilt noe annet!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar